PANAMA-KOSTARIKA - NIKARAGUA - zápisky z únorového zájezdu

16.02.2019

PANAMA - Plavba panamským průplavem, krokodýl v panamském průplavu + Panama city - Panama vieja

Brzy ráno vyrážíme na plavbu panamským průplavem. Začíná zájezd Panama, Kostarika, Nikaragua "Pura Vida".  Z pacifické strany vyplouváme do průplavu na male lodi. Dnes nás čeká prouplutí skoro překonáváme převýšeníi 26 m a vplouváme do jezera Gatun. Ve zdymadlech se plavíme společně s velkou nákladni lodi Moonlight Serenade. Průvodcovo angličtině nelze moc rozumět, presto se dozvídame spoustu zajímavostí. Mě asi nejvíce zaujala informace o množství dynamitu, které bylo použito při stavbě průplavu. Američané ho použili vice než ve všech válkach, do kterých byli zapojeni. V gatunském jezeře vidíme na břehu dva velké krokodýly.

Je až neuvěřitelné, že novou částí průplavu, otevřeného v roce 2017, mohou proplouvat velké nakladní lodě, které vezou až 15 tisíc kontajnerů. Nový kanál  má také  6 zdymadel. 3 v pacifické části a 3 v atlantické.  Délka plavebního kanálu u Miraflores je 8 km.

Moderní a historická Panama City. Odpoledne se z hotelu vydáváme na pěší procházku po nabřežní promenádě z moderní části do historického centra. Na jídlo se zastavujeme na rybí tržnici. Podávaji se tu čerstvé ryby, ceviche, krevety nebo chobotničky. Ve čtvrti Casco Viejo se procházíme již za tmy. Po dlouhé době můžeme zajít do Metropolitnií katedrály. Dlouho se rekonstruovala.  Další den nás čeká NP Chirigui, který se nachází v západní části Panamy.

PANAMA -  Boca Chica - Park Nacional Golfo de Chiriquí

Po 7 hod jízdy linkovým autobusem z Panama City vystupujeme na silnici Panamericana u městečka Horconsitos. Čeká tu na nás transfer do hotelu Roxy Fishing. Po dalších 20 min se setkáváme po dvou letech s majitelkou Roxy a jejím manželem. Venku je vedro a sucho. Bude jistě přes 30°C. Po studeném pivečku se necháváme přepravit lodičkou na druhou stranu zátoky. Pěšky stoupáme přes kopec a pak dolu na pláž Coco. Nikdo tu není a voda je teplejší než vzduch, který určitě neklesl pod 30. Rochňáme se v moři až do západu slunce. Zpátky objíždíme poloostrov lodi. Roxy nám připravila vychlazené ovoce. Mistní ananas je sladší než med. Večer u bazénu večeříme čerstvého tuňáka a ochutnáváme sashimi. Ráno vyrazíme na blízké ostrovy a pláže.

Výlet na ostrovy a pláže NP Chiriqui.  Nejdříve jsme zamířili na ostrov Isla Bolenos, kde jsme šnorchlovali, koupali se a snědli čerstvý  kokos, který nasel Pavel a společnýmu silami jsme se dostali až k jádru. Na plazi Gomez nás čekal připravený oběd. Panamská specialita zabalena v bananovém listu. Jedlo se na rohožích přímo na pláži. Roxy se tentokrát vytáhla. Zítra ráno po snídani odjíždíme směr hranice s Kostarikou.

KOSTARIKA - Park nacional Monte Verde - Zipline

Opravdový zážitek můžete v Kostarice zažít na zipline.
My jsme si již před několika lety vybrali společnost SELVATOUR nedaleko Monte Verde.
Sjíždí se tu 15 lanových drah různých délek. Můžete si vychutnat jízdu mlžným lesem při rychlosti 65 km/h při délce 850 m nebo zkusit projet zavěšení na SUPERMANA nejdelší dráhu, která má 1100 m a je zavěšená 145 m nad zemí.
U naší skupiny prvotní strach opadl po sjetí prvních drah. U šesté dráhy jsme zjistili, že lana jsou dobře natažená a jištěna a to, když Zuzka s Vaškem cílovou stanici doslova proletěli. Naštěstí vše dopadlo dobře a oba byli v pořádku.
Po jízdách na zipline a procházce SKYWALK po zavěšených mostech, jsme se dopravili na jedno z nejkrásnějších míst v Kostarice vůbec, do hotelu VISTAVERDE a k našemu kamarádovi a skvělému člověku Eulogiovi. V další reportáži Vám přiblížíme, jak jsme se na tomto místě u Eulogia měli.

KOSTARIKA - Monte Verde - Hotel Vista verde a kávová plantáž

Hotel Vista Verde, který vlastní náš kostarický kamarád Eulogio nabízí nejen překrásný výhled na blízké okolí mlžného lesa a sopku Arenal se stejnojmenným jezerem, ale také přátelskou atmosféru a výbornou kuchyni. Eulogio pracuje v kuchyni, na baru i na kávové plantáži.
Na Vista Verde přijíždíme ještě za světla. Kocháme se výhledy. Večeře je výborná. Po večeři máme dort, Dana slaví narozeniny.
Druhý den ráno začínáme zlehka. Po snídani jdeme na okruh do mlžného lesa a k vodopádu.
Tohle je trochu jiný okruh než v Monte Verde. Hotel Vista Verde má svůj privátní mlžný les i s vodopádem.
U studeného vodopádu se koupeme. Je teplo. Po obědě odjíždíme na kávovou plantáž, kterou vlastní Eulogiovo maminka.
Procházíme procesem pěstování i zpracování. Na konci je ochutnávka kávy, espreso, capuchino. Eulogiovo maminka Rosa připravuje kukuřičné placky s náplní aracache.
Je to výborná místní specialita, která se skládá z hlízy aracache, kuřecího a hovězího masa. Přidáváme si trochu pálivé čalamády.
Eulogio je úžasný a milý člověk. Vede hotel i plantáž se srdcem. Jsme rádi, že jsme kamarádi, a že sem můžeme vozit klienty.

KOSTARIKA - Playa Tamarindo - večerní koupání

Na pláži Tamarindo jsme se stavěli jen na přespání krátké vykoupání v moři. Vidět zde ale západy slunce je opravdu nádherný zážitek. Slunce barví vše okolo do krásnych barev a ranní vykoupání v moři všechny všechny osvěžilo. Večer jsme si udělali seviče z tuňaka a ryby corvina. Mnozí by nevěřili, ze na přípravu tohoto jídla se používá syrova ryba a je to opravdu dobrota. Škoda jen, ze večerní diskotéka na hotelu trvala až do 2.30 a tak se někteří opravdu moc nevyspali.

NIKARAGUA - Granada a Isletas - projížďka po ostrovech, městem na koňském spřežení, výroba doutníků

V Nikaragui na jaře propukly nepokoje a situace byla vypjatá donedávna. Během podzimu se situace zlepšila. I tak jsme do poslední chvíle netušili, zda do Nikaragui pojedeme a zda nás politická garnitura pusti. Turisty tu moc nechtějí.
A to se ukazuje i na hranicích. Výstup na hranicích z Kostariky probíhá tentokrát bez problémů a rychle. Zato v Nikaragui čekáme 4 hod. Nejdříve po nás chtějí očkování proti žluté zimnici. Celou skupinu zadržují ještě před hranicí a nechtějí lidi bez potvrzeni vpustit. Vyjednávám s doktory i celníky. Nakonec nás pouštějí na celnici. Tady jsem v kanceláři podroben výslechu. Prověřují úplně všechno, dokonce volají i do rezervovaných hotelů. Evidentně tu mají ze skupin strach. Po 4 hod dostáváme všichni vstupní  Nikaragujská razítka. Viva Nikaragua, miříme do hotelu v Granadě.
Nikaragua a její lide jsou přitom tak krásni a přátelští. Je tu klid, dobří lidé a dobré jídlo.
Koloniální Granada uchvátí
 každého. Jedno z prvních měst na americkém kontinentu založeném Španěly. Je tu bezpečno a levně a Nikaragujci by si zasloužili, aby sem turisté jezdili ve vetším.

Druhý den v Granade začínáme projížďkou lodí po ostrůvkách Isletas na jezeře Nikaragua. Odpoledne projíždíme město v kočárech. Mladí kluci jako průvodci jsou skvělí. Snaží se nám ukázat vše krásné v jejich městě. Chudoba je vidět na každém kroku a presto jsou tu lide šťastní a spokojeni.

Večer se jedeme podívat na lávu na sopku Masaya.
Viva Nicaragua.

NIKARAGUA - Granada - Sopka Masaya

Je malo mist na svete, kde vas pusti podivat se na lavu. Na sopku Masaya v Nikaragui dokonce vyjedete autobusem az nahoru. Do nitra krateru je to daleko, ale vrouci lavu vidime. Za tmy to dole pekne vre

NIKARAGUA - jezero OMETEPE - muzeum kultur, koupání v termálním jezírku

Z Granady prejizdime do pristavu San Jorge u jezera Nicaragua. Chystame se prejet trajektem na ostrov Ometepe. Problem je ze docela fouka a jsou velke vlny. Na trajekt odjizdejici v 9.30 nenastupujeme. Kvuli bezpecnosti pockame jestli se vitr neutisi. Ve 12 hod jiz sedime na trajektu. Vitr je porad silny a vlny velke. Alespon ze sviti slunicko. Cesta na trajektu probiha v pohode. Ani se moc nehoupeme.
Na ostrove Ometepe nas ceka amigo Jorge Castaneda se dvemi minivany. S nim si projedeme ostrov. Nejsou tu skoro zadni turiste. Nejdrive se jdeme podivat do muzea La Ceiba. Maji tu tolika exponatu a vse jsou to originaly. Na tomto posvatnem miste se setkavaly narody a kultury Stredni a Jizni Ameriky. Dve sopky na sladkovodnim jezere jinde v Latinske Americe nenajdete. Lide z kultury Nahuatl verili ze se tu zrodil posvatny opereny had Quetzalcoatl.
Z muzea jedeme na obed u jezera a pak do termalnich lazni Ojo de Agua. V ciste a svezi vode blbneme a skaceme z houpacky na Tarzana.
Isla Ometepe je moc krasne a pohodove misto. Vecer z hotelove terasy pozorujeme zapad slunce.
Druhy den rano vyjizdime za svitani do pristavu. Vracime se na pevninu a pak rovnou do Kostariky. Ceka nas dlouha cesta do NP Tortoguero.
Nikaragua patri mezi nase nejoblibenejsi zeme ve Stredni Americe. Lide jsou prijemni, ceny vice nez prijatelne. Mist k videni opravdu hodne. Skoda jen tech prohlidek na hranicich.
Pristi rok se do Nikaragui vratime se zajezdem Z Mexika do Panamy "Po stopach Mayu".

KOSTARIKA - NP Tortoturego a jeho úžasná příroda

Dlouha cesta z nikaragujskeho ostrova Ometepe do kostaricke parku Tortoguero trva cely den.
Rano vyjizdime v 6 hod. Cesta na trajekt, preplaveni se na pevninu a hura na hranici. Celnici nas zase trochu dusi, ridice se prehazuji z jedne kancelare do druhe. Trochu se tu rozcilim na celniky a najednou jde vse rychleji. Z hranice nas ceka jeste dlouha cesta. Stacime na obed, jiz tradicne kure. Ridici si vybiraji trasu podle sveho. Pry kratsi. Nevim kde jsme nabrali takove zpozdeni, ale do ricniho pristavu v Cano Blanco prijizdime v 8 hod vecer. Kapitan lodi byl informovan o nasem pozdnim prijezdu, a tak ceka i s lodi pripraven. Prsi, je mlha. Na kanalech neni videt kudy jedeme. Navigator urcuje spatnou cestu a kapitan po kanalech bloudi. Jeste ze mame dostatek nafty. Po vice jak 2 hod priplouvame k hotelu. Dnes jsme byli na ceste 17 hod.
NP Tortoguero je bohaty na faunu a floru. A proto jsme tady. A dlouha cesta do parku stoji za to.
Pri plavbe po kanalech vidime volavky, zelvy, kajmany, vrestany, malpy, chapany a dokonce i lenochoda.
Pri odpoledni pesi prochazce parkem a pri pobrezi zase 2 nadherne zlute krovinare, zmije a nadherne zelene papousky Ara. Pruvodce Johny na plazi nachazi cerstvou stopu jaguara. Je zrana. V parku jich zije vice jak 15 kusu a v obdobi pareni zelv sem migruje dalsich 25 jaguaru.
Pri nocni prochazce zahledneme koralovce.
Letosni navsteva parku Tortoguero se vyplatila. Videli jsme opravdu hodne za malou chvili.
Za chvili odjizdime do Puerto Limon, kde stravime posledni chvile pred odletem z Kostariky. Lide se vraceji domu, my s detmi preletame do Cancunu, kde cekame skupinu na zajezd Mexiko, Guatemala, Belize. I tento zajezd muzete sledovat online na FB.

KOSTARIKA - Tortoturego, cesta domů a banánová pantáž

Na ceste po ricnich kanalech z Tortoguera jsme zahledli jeste nekolik dalsich krokodylu a zelvy.
Tortuguero patri v Kostarice mezi nejhezci parky a jen cesta po rece stoji za to.
A tohle byl posledni zazitek zajezdu Panama, Kostarika, Nikaragua " Pura vida". Myslim, ze jen lide, kteri tu byli a tuhle cast sveta projeli vedi proc " PURA VIDA".
Bylo nam s vami na ceste krasne. Jeste jednou dekujeme za bezproblemovou partu, za vasi duveru a tesime se na dalsi cesty nebo srazy v CR.
A tak na zaver nezbyva poprat vsem ucastnikum "Pura vida"